Sweden/USAID FARMA II projekt podržao je BKV grupu u razvoju pogona za pakovanje meda te u brendiranju njihovog Kozjak hercegovačkog meda. Osim u bio-trgovina, njihovi visokokvalitetni proizvodi od nedavno su dostupni i u supermarketima.
Mnogi pčelari su se žalili da je 2020. godina bila loša za proizvodnju meda. Prinosi su kažu bili niski, a ponuda domaćeg meda bila je ograničena. Za razliku od toga, BKV grupa iz Bileća krajem 2020. godine lansirala je tri vrste Kozjak hercegovačkog meda: osnovni, med pomiješan sa orasima, bademima i lješnjacima, te med za djecu pomiješan sa kakaom. A evo i kako.
Razvoj lokalnog brenda
“Ušli smo u posao s medom kako bi doprinijeli tome da visokokvalitetni hercegovački med dobije svoje zasluženo mjesto na bh. tržištu. Kada uđete u supermarket, većina meda koji vidite je uvezen iz Srbije, Hrvatske, Makedonije i Kine. To baš i nema smisla s obzirom da u BiH imamo mnogo pčelara”, kaže Rade Kozjak, koji je na čelu BKV grupe.
Osnovana 2011., BKV grupa funkcionisala je kao poljoprivredna apoteka koja je trgovala pčelarskom i drugom poljoprivrednom opremom i sirovinama, te proizvodila hranu za pčele. Kontakti sa pčelarima naveli su ih da otvore pogon za otkup i pakovanje meda. Obnovili su i preinačili postojeće prostorije u proizvodni pogon, dok je Sweden/USAID FARMA II projekt obezbjedio sredstva za mašine za pakovanje meda i medljike, te je razvio Kozjak brend, etikete za 35 proizvoda koje planiraju proizvoditi, kao i profesionalnu web stranicu www.kozjakmed.ba.
Zahvaljujući uspostavljenim kontaktima, tokom 2018. i 2019. godine, BKV grupa počela je kupovati med od 50 pčelara iz Bileća, Trebinja, Stoca, Čapljine, ali i drugih obližnjih gradova nudeći im konkurentnu cijenu od 13 KM po kilogramu. Sada imaju brend i 10 tona meda kojeg mogu ponuditi na tržištu.
Vrhunski kvalitet naspram patvorenog i uvoznog meda
“Med svih naših pčelara testiramo u Veterinarskom institutu dr. Vaso Butozan u Banjoj Luci. Testiramo med na deset različitih parametara kako bi osigurali da nije lažan, da nema dodanog šećera i da ni na koji način nije izmijenjen. Ukratko, sva testiranja radimo kako bi osigurali da imamo vrhunski proizvod”, kaže Rade i objašnjava da je hercegovački med skuplji budući da se pčele u Hercegovini hrane uglavnom ljekovitim biljem, koje ima manje nektara. “Ukupne količine meda koje dobijamo u Hercegovini manje su nego u drugim dijelovima zemlje, ali naš med je poseban. Aromatičniji je i prepoznatljivog je okusa”, dodaje on.
Radeta brine to što se puno proizvoda od meda u supermarketima prodaje ispod tržišne cijene. Prema njegovim riječima, kupci bi uvijek trebali pažljivo pročitati etikete kako bi bili sigurni što kupuju.
“Ljudi imaju tendenciju vjerovati da je sve što vide u supermarketima kvalitetno, ali nisu svi proizvodi čisti, što se može primjetiti i po niskim cijene mnogih uvezenih i razrijeđenih proizvoda od meda. Dugoročno govoreći, trebli bi raditi mnogo više na edukaciji potrošače, ali u međuvremenu ćemo se fokusirati na održavanju kvalitete našeg hercegovačkog meda.”
Izlazak na tržište
U septembru 2020. godine BKV grupa počela je prodavati svoje proizvode u pet bio trgovina u Sarajevu (Gabbiano), Istočnom Sarajevu (Green), Mostaru (Tajm), Širokom Brijegu (Mrvica) i Trebinju (Bio shop). Međutim, oni su uvijek planirali da pokriju šire tržište.
Nakon višemjesečnih pregovora, od januara 2021., Kozjak hercegovački med dostupan je i u pet Bingo supermarketa, tri u Mostaru i dva u Trebinju.
“Sretni smo što smo dobili pristup supermarketima. Time je naš med postao dostupniji većem broju ljudi. Ovo je sada neka vrsta testne faze za Bingo. Mislimo da bi sljedeći korak trebala biti distribucija naših proizvoda i u drugim dijelovima zemlje gdje je hercegovački med rijetka roba”, kaže Rade. “Znamo da su prinosi meda u 2020. bili niski, pa nam je zadovoljstvo da med koji imamo ponudimo i ostatku zemlje, a nadamo se i izvozu”, zaključuje on.
(Teglica.ba /farmabih.ba)