I to se može, zaključak je nakon informacije o izvozu dva kamiona presadnica rajčice iz pogona tvrtke Adria Hishtil u Gabeli u okolicu Moskve. Lako je voziti jednodnevne ture ili po dva, tri dana, međutim, prva isporuka iz tog je čapljinskog naselja do glavnoga grada Rusije putovala osam dana, piše Večernji list BiH.
Presadnice su nakon tog putovanja rasađene i nastavile su svoj razvoj. Kako se u tome uspjelo, kazao je ing. Ivica Borovac, voditelj Službe prodaje ove tvrtke.
“Radimo s mladim sadnicama kalemljene rajčice koje idu u poseban režim hlađenja, odnosno na posebne režime temperature kako bi se prilagodile prijevozu. Voze se na netipično niskim temperaturama oko 10 Celzijevih stepeni cijelim putem, tako da biljka praktički spava, hibernira, kako bi što manje bila aktivna u putu, da ne bi počela izrastati u kontejneru, počela upijati previše vode i hrane, čime bi izgubila nutrijente i tako na odredište stigla isušena od same klime u kamionu. Režim pripreme u našim pogonima traje tri, četiri dana zahlađivanjem sadnica, za što koristimo posebne komore, nakon čega idu u sličnu klimu u kamionu i tako do finalnoga kupca, gdje ih opet po našim uputama kupac prilagođava postepeno podižući temperaturu kako bi biljke što bezbolnije premostile šok prijevoza, odnosno niskih temperatura. Cijeli sistem detaljno je razrađen s kolegama iz Italije i Izraela, imamo dobru koordinaciju i za sada ide dobro”, kaže za Večernji list Borovac.
Nije to mala stvar jer biljke, poput zimskog sna kod životinja, treba “uspavati”, pa onda nakon 15-ak dana “probuditi”.
“Uspjeli smo nakon dvije godine pokušaja i testiranja samog tržišta jer je dosta daleko, zahtjevno, nije unutar Evropske unije, tako da su regulative uvoza i izvoza strože, dosta složenije od zemalja u okruženju. Radili smo dulje na poslu, naši brokeri prisutni u Rusiji animirali su kupce u okolici Moskve, podijelili uzorke, ljudi su vidjeli prednost naših kalemljenih sadnica u odnosu na one koje su dolazile, primjerice, iz Poljske, Bjelorusije ili Nizozemske. S nekoliko ozbiljnih kupaca uspjeli smo ostvariti saradnju, jedan kamion upravo je stigao, a prije dvije sedmice isporučena je prva pošiljka, kamion s 36.000 sadnica za prva 2,5 do 3 hektara staklenika u okolici Moskve. Sadnice su presađene, lijepo rastu i napreduju, prvi dojmovi jako su dobri”, objašnjava za Večernji list te govori i koliko takva roba putuje do Moskve.
“Prvi kamion putovao je 9 dana, s tim da nije riječ o putu kao takvom, dvojica vozača na putu preko Bjelorusije, puno je zapreka, gužvi na granicama, ovisno o tome kojim smjerom idete. Druga pošiljka putovala je 8 dana. Po dolasku Rusi imaju svoju regulativu, ponovno se radi uzorkovanje sadnica na biljne bolesti, štetnike, nove viruse prisutne u cijeloj Evropi i šire, tako da administrativni dio na samoj granici odnese jedan i pol do dva dana. Kamion utovaren u Gabeli sa svim dozvolama i odobrenjima stiže za 7 radnih dana. Zasad je dogovoren izvoz isključivo kalemljenih rajčica, ali posao obećava, posebice što je Rusija kao jedan od prioriteta postavila vlastitu proizvodnju hrane umjesto dosadašnjeg velikog uvoza. Mi smo bili među pionirima koji su ponudili kalemljenu sadnicu kao nešto drukčije. Prvi dojam bio je da je cijena visoka u odnosu na standardnu sadnicu, no kada su se lani uvjerili da je prinos kalemljenih rajčica za 50 posto veći, to je presudilo u dobivanju posla”, naglašava za Večernjak.