Pomoć u obliku plavog dizela već deceniju čekaju poljoprivrednici. Vlasti i dalje odbijaju donošenje odluke koja bi značila jeftiniju poljoprivrednu proizvodnju, ali i jeftiniji proizvod za sve potrošače.
Uporna novembarska kiša zemlji će dobro doći nakon jesenje sjetve koju su poljoprivrednici do sada uveliko završili. Vlažna zima nakon sušnog ljeta mogla bi naslutiti srećnije proljeće, ali prognoze nisu dobre.
“Prinosi hrane su podbacili, ispod 50%. Veliki broj farmera ne može prehraniti svoje stado koje ima i proljeće koje je pred nama biće sumorno”, kazao je Vladimir Usorac, predsjednik Udruženja poljoprivrednika RS.
Pa Vladimir Usorac, mljekar iz okoline Prnjavora predviđa gašenje mnogih farmi. I budućnost njegove na kojoj sa oko 250 grla proizvede oko dvije hiljade litara mlijeka sve manje je izvjesna. Spas za mnoge bi moglo značiti konačno uvođenje plavog dizela što bi uveliko pojeftinilo i sjetvu i žetvu, a na kraju i finalni proizvod.
Iako nikada neće izaći na cestu i raditi dalje od oranice, poljoprivrednici za rad ovih mašina takođe plaćaju putarine i akcize kroz litre goriva. I to zbog toga što nemaju plavi dizel. U praksi to znači da će za jedan dan rada npr. ove mašine u čiji rezervoar stane oko 150 litara goriva, morati natočiti energenta u vrijednosti većoj od 500 maraka.
Situacija zna biti i lošija, da se za dan troši i do dvije i po hiljade litara u periodu pripreme silaže. Za mnoge je upravo gorivo najveći izdatak u periodima sjetve ili žetve. Plavi koji je po sastavu isti kao i obični dizel, poljoprivrednicima bi bio jeftiniji jer je oslobođen poreza i značio bi uštedu.
“Ušteda plavog dizela na ovoj farmi bi iznosila 120 hiljada maraka na godišnjem nivou. Zamislite 120 hiljada maraka da imaš više i da raspolažeš sa više sredstava”, kaže Usorac.
“Nije normalno da poljoprivrednik sipa gorivo u traktor isto kao da vozi najskuplje auto. Taj traktor ne koristi ni auto-put ni magistralni put ni ništa”, kazao je Nedžad Bićo, predsjednik Udruženja poljoprivrednika FBiH.
Uvođenjem plavog dizela poljoprivrednik bi, kaže Nedžad Bićo, imao na raspolaganju gorivo po upola nižoj cijeni nego ostali potrošači.
Šta kažu iz Uprave za indirektno oporezivanje?
Na prijedlog koji već deceniju prizivaju poljoprivrednici u Upravi za indirektno oporezivanje ne gledaju blagonaklono.
“Ni u kom slučaju ne bi trebala postojati mogućnost da se na benzinskim pumpama nalazi određena vrsta goriva koja će se zvati plavi dizel, jer će to otvoriti velike zloupotrebe i korištenje onoga za šta je planirano”, kazao je Ratko Kovačević, portparol UIO BiH.
“Pitao bih ja Upravu za indirektno oporezivanje šta su oni sad pametniji od svih zemalja u Evropi”, ističe Bićo.
Uprkos negodovanju poljoprivrednika u Upravi predlažu subvencije od strane resornih entitetskih ministarstava kao bolje rješenje. Ministarstvo poljoprivrede Republike Srpske izdvaja sredstva za regresirano gorivo, kojima poljoprivrednici nisu zadovolji. Plavi dizel bi podržali, jer bi značio i uštedu u agrarnom budžetu. Federalno ministarstvo na upit N1 nije odgovorilo. Računicu poljoprivrednika podržava i ekonomista Zoran Pavlović.
“Suština cijele priče je da jeftiniji imputi, dakle sve ono što je potrebno da se proizvede hrana znači da će jeftiniji biti proizvodi na pijaci, a to je ono što je od značaja za sve građane Bosne i Hercegovine”, smatra Pavlović.
Zbog računice koja znači uštedu, poljoprivrednici iz Republike Srpske pisali su Predsjedništvu Bosne i Hercegovine. Iako o njemu poljoprivrednici govore već deceniju, u institucijama se posljednji put pominjao početkom godine. Ipak, inicijativa tada nije uvrštena u dnevni red Predstavničkog doma, pa sve čeka novi saziv ili realnije, neka srećnija vremena. Kao i more bitnih odluka.
(Izvor: N1)