Od maline s bosanskih brda, preko mlijeka s visoravni sjeverozapadne Bosne i Hercegovine pa do rajčice i paprike na krševitom jugu, niz je poljoprivrednih proizvoda koji ponovno doživljavaju svojevrsni preporod i ekonomsku isplativost kroz ekspanziju na strana tržišta, piše Večernji list BiH.
Ulaganja
No, da bi se u potpunosti iskoristio potencijal za proizvodnju zdrave hrane, potrebno je snažnije ulaganje u marketinšku aktivnost, a posebice u proces brendiranja proizvoda, pa i njihove zaštite kroz nekoliko različitih modela. Duvanjski i livanjski kraj tradicionalno su područje s izrazito jakom stočarskom tradicijom koja seže u neka daleka vremena, a koja je u jednom trenutku ponovno dobila na važnosti zahvaljujući mogućnosti izvoza mlijeka na tržišta Europske unije. Prostor s izrazito povoljnim uvjetima za ispašu mogao bi, uz mjere koje će prvenstveno favorizirati ulaganje u proizvode s dodanom vrijednošću, poput sireva, dobiti na važnosti i privući veći broj investicija, što će voditi otvaranju novih radnih mjesta i stvaranju uvjeta za povratak.
A da se isplati baviti mljekarstvom, pokazuju i podaci prema kojima je izvoz mlijeka i vrhnja skočio s 60,32 milijuna maraka u 2019. na 65,98 milijuna maraka u prošloj godini, a koja je, osim toga, bila i krizna te opterećena različitim ograničenjima.
Takav trend jasan je signal za bolje i snažnije brendiranje domaćeg mlijeka, ali i ulaganje u visokovrijedne proizvode koji bi mogli ostvariti bolju zaradu od sirovog mlijeka. Istodobno, unatoč nekoliko kriznih godina, proizvodnja maline od ove je godine ponovno iznimno isplativa aktivnost.
To dokazuje i podatak prema kojemu je otkupna cijena kilograma u nekim primjerima prešla 6 KM, što je izniman porast u odnosu na 2019. kada je otkupna cijena bila tek oko 2,50 maraka. Prošla godina pak donijela je i respektabilne brojke kada je riječ o izvozu maline. Tako je vrijednost izvoza maline, kupine i duda dostigla 69,66 mil. maraka, što je porast u odnosu na 2019.
Prednosti
Na jugu zemlje pak posljednjih nekoliko godina postoji vidljiv trend ponovnog iskorištavanja prednosti kraških polja, a što se posebice reflektiralo kroz proizvodnju rajčice, ali i paprike. Brendiranje ovih proizvoda treba promatrati i u kontekstu otkupa koji vrši Podravka kroz kapitalni projekt koji se realizira u suradnji s mostarskom Marinadom, a zahvaljujući kojem rajčice i paprike pronalaze svoj put na niz tržišta Europske unije.
Sadnja dva milijuna presadnica industrijske rajčice i rog-paprike na nekoliko kraških polja početkom ljeta bila je uvod u još jednu dobru i produktivnu sezonu u kojoj će Podravka, nakon dozrijevanja, otkupiti sve količine ovoga povrća.
Sve ove, ali i druge vrste proizvoda kojima se može pohvaliti BiH treba nastaviti brendirati, pri čemu je struka jasna; Bosna i Hercegovina ima veliki potencijal za zaštitu proizvoda jednom od oznaka kvalitete.
(Teglica.ba/Akta.ba)