Da je moguće sačuvati tradiciju, dokaz je firma Agroideja d.o.o. koja je 2021. godine pokrenula projekt proizvodnje tradicionalne tjestenine u Goraždu pod nazivom “Drina”.
Prije 20 godina Ćamila i Meho Bešlija su pokrenuli vlastitu proizvodnju tjestenine i kolača u prizemlju svoje kuće u Goraždu. Kako kažu za Akta.ba početak je bio težak, ali volja i upornost su dali rezultate pa su od brašna i tijesta počeli stvarati ukusne i vrlo tražene proizvode za kojima sada svi žude.
Ćamila je zanat učila vodeći se tradicijom da bi uspjeh i kvalitet osvjedočile dvije decenije rada.
Danas je u penziji, a zanat “ispečen” na najboljim domaćim receptima odlučila je podijeliti upravo u pogonu Agroideje d.o.o. u Goraždu i proizvode koje je tada izrađivala učiniti široko dostupnim.
Hemo Jusović, direktor Agroideje koja je pokrenula ove pogone, za Akta.ba je kazao, da su se na ovaj korak odlučili iz razloga što su htjeli pokazati da je tradicija važna i da treba da se sačuva a kao dokaz tome su proizvodi koji su vrhunske kvalitete.
“Cjelokupnu opremu i tehnologiju koju sada posjedujemo u našem pogonu smo preuzeli od Zanatske djelatnosti “M tjestenine” Goražde, koja je bila u vlasništvu porodice Bešlija. Oni su 20 godina uspješno proizvodili tjestenine za goraždansko tržište, po tradicionalnim receptima, sa puno ljubavi i predanosti radu. Preuzimanjem smo cjelokupnoj proizvodnji udahnuli novi život i omogućili dalji razvoj proizvodnje, koja neće biti dostupna samo ljudima u Goraždu već i šire”, govori Jusović.
Jusović kaže da su prije nego su krenuli u ovaj projekat, od više ljudi u Goraždu čuli istu priču, a to je da postoji mali pogon za proizvodnju tjestenina, koji je zapravo porodičan biznis i da takav kvalitet tjestenina niko na ovim prostorima nije pravio. Govori da kada je probao pilav koji je pravila nana Ćamila, shvatio o čemu ljudi pričaju. Sve ostalo je lako dogovorio sa porodicom Bešlija.
“Godine rada pokazuje koliko smo kvalitetno radili. Naša tjestenina je bila tražena, a proizvodili smo i domaće kolače, baklave i orginalni bosanski lokum koji smo zadržali do kraja. I ovim pogonima uskoro počinje proizvodnja lokuma što nas raduje. Za svaki od proizvoda vrijedi da je najvažnije pripremiti tijesto. Recepti za tradicionalne proizvode su jednostavni, brašno, voda, friška jaja i iskustvo. Ovdje smo ubacili tjesteninu sa paprikom i špinatom što se pokazalo uspješnim“, kaže Ćamila.
Tjestenina se priprema po tradicionalnim receptima, trenutno proizvode oko 18 različitih proizvoda. Kompletan asortiman priprema se sa svježim jajima, bez vještačkih dodataka i primjesa. U ponudi su i jufke za pitu i pečene jufke, fidelini, tarhana, makaroni, uski i široki pilav, sa integralnim i ječmenim brašnom, sa špinatom i paprikom kao i drugi proizvodi.
Ćamila kaže da je za kvalitet njihove tjestenine najvažnija sirovina. Kaže kako večinom svi znaju kako se pravi pilav, mijesi se tijesto za jufku, pa se natire, razvuče, reže, a sad to sve radi mašina i uveliko olakšava proizvodnju koja je sada masovnija. Najkomplikovanije su kaže spiralne makarone jer treba tijesto pripremiti da se fino motaju i da budu kvalitetne kad se kuhaju.
“Jako je bitna priprema tijesta, i da se fino osuši i upakuje. Za sve je potrebna vještina i iskustvo. To je zanat, a zanat se uči”, kaže Ćamila.
Za svoje proizvode Jusović kaže, koriste sirovinu odnosno brašno od žita koje sami proizvode na svojim poljima u Ustikolini.
Naime, firma Agroideja je 2019. godine uzela poljoprivredno dobro “Rasadnik Cvilin“ površine 12 ha i tu zasnovala proizvodnju voća, povrća i žita. Kasnije su uzelli u zakup još dva ha, te će ove godine požnjeti pšenicu sa 5 ha.
U svom pogonu educiraju i nove naraštaje koji bi trebali nastaviti sa tradicionalnom proizvodnjom.
Jusović pojašnjava da trenutna ekonomska situacija na svim nivoima i tržištima nije zaobišla ni njih.
“Sva ova dešavanja a vezano za rast cijena su uticala na rentabilnost proizvodnje. Posebno negativan uticaj ima rast cijena goriva, to je sada postala veoma bitna stavka u našim troškovima”, pojasnio je.
“Drina” proizvodi se mogu naći u Goraždu u novom Bingo centru, Dino, Keno i Zeko marketima, a u Sarajevu to su Deni prom, Hoše, a uskoro Amko i Špajz.
Zbog potražnje proizvoda već su proširili kapacitete i uposlili nove radnice a kako kažu cilj im je da svoje proizvode distribuiraju po cijeloj Bosni i Hercegovini, a kad se steknu uslovi i izvan nje.
(Izvor: Akta.ba)